torstai 14. marraskuuta 2013

Hullun hauska kalareissu!

Kalastusreissulta on palattu kotiin. Olipas kerrassaan hauska reissu. Sanotaan, että nauru pidentää ikää, joten ikää tuli lisää useita vuosia. Matkaseurue oli hullun hauska! Startattiin täältä Hua Hinistä maanantaina puolen päivän maissa ja alettiin taittamaan matkaa kohti Ranongia. Kilometrejä tulee reilut kolmesataa, mutta matkan taittaminen tien kunnon ja mutkaisuuden vuoksi on aika hidasta. Mentiin melkein kuusi tuntia minibussilla. Matkassa meillä oli mukana viiniponikka, joten matkan teko sujui oikein rattoisasti! Satamassa meitä oli odottamassa iso kalastaja vene miehistoineen. Pakattiin itsemme laivaan ja tietysti se laivaan meno oli jo haaste sinänsä. Laituri oli maasta ja merenpinnasta varmaan kymmenen metrin korkeudessa ja laiturilta oli laitettu lankku, jota pitkin piti selvyityä laivaan. Vähän pieniä sydämen tykytyksiä saatiin aikaan, kun iloliemi oli vaikuttanut matkan aikana osaan matkaporukkaan ja taiturointi laivaan mennessä olikin jo iso haaste. Kaikki päästiin onnellisesti laivaan ja aloitettiin matkan teko.

Laivassa oli kokki, joka loihti meille thai herkkuja ja pienoisen matkan taittamisen jälkeen päästiin myos tosi toimiin eli kalastamaan! Ja saalistahan tuli, ekana iltana saatin muutama kala sekä mustekaloja. Yollä kun nälkä yllätti uudestaan, kokki loihti meille mustekalat valkosipulin ja pippurin kera. Harvoin saa herkutella noin tuoreilla meren herkuilla! Yo laivalla oli mielenkiintoinen, valvoessa meni tietysti myohään ja itse en ainakaan malttanut nukkua kovinkaan pitkään. Menin nukkumaan joskus kolmen maissa ja kuuden maissa olin jo ihastelemassa auringonnousua. Oli hieno auringonnousu, ihastelin sitä hiljaisuudessa laivan keulassa, muiden ollessa vielä unilla. Pikku hiljaa muu porukkakin alkoi heräillä ja herkuteltiin ensimmäisenä aamupalalla.

Päivän aikana kalastettiin useampaan otteeseen ja saatiin saalistakin. Tonnikaloja tuli useita kymmeniä ja illalla ruokana oli kalaa, mitäs muutakaan! Itsekkin pääsin nostamaan muutaman vonkaleen veneeseen, tyyli ei ollut ehkä hienoin, mutta pääasia, että saalista tuli. Reissun aikana saatiin myos hieno idea (kiitos thaimaalaiselle kaverilleni) tuoreista katkaravuista. Kysyttiin laivan henkilokunnalta olisiko mahdollista ostaa jostain tuoreita rapuja ja henkilokunta lupasi etsiä meille kalastusaluksen josta saadaan ostettua taskurapuja. Illalla ennen laivan parkkiin laittamista päästiin sitten kalastaja veneen luokse ja tehtiin ostokset. Ostettiin iso korillinen, sisälti varmasti ainakin 10kg taskurapuja ja kun kysyttiin mitä ravut maksaa, jouduimme antamaan kolme kaljaa, yhden spriten ja yhden vesipullon... ei siis järin kallista! Ja kokki tietysti laittoi meille herkut heti! En ole eläessäni syonyt niin hyvää rapua kuin mitä nyt pääsin maistamaan, aroi mak, niin kuin täällä sanottaisiin. Ja rapuja oli tarjolla ihan super paljon, ei millään jaksanut syodä kaikkia.

Reissulle sattui monia hauskoja tapahtumia ja myos erikoisia sattumuksia. Itse muun muassa kalasti merestä n. 60 metrin syvyydestä kalaa ja sain siiman pätkän. Samaa siimaa kuin mitä minun virvelissäni oli, mutta siima ei ollut kuitenkaan poikki ja merestä nousi n. 8 metrin ylimäärä pätkä siimaa. Hyvin mystinen juttu... kala oli myos kiinni, mutta karkasi loppu metreillä! Eräs seurueestamme jumittui myos laivan vessaan, joka kosteuden ja kuumuuden puolesta olisi mennyt huonosti lämmitetystä saunasta. Eli sattumuksia ja tapahtumia reissussa kyllä riitti! Itselle reissun koho kohta oli ehdottomasti rapujen syonti... nam nam!

Paluu matka oli myos hauska, olimme liian aikaseen satamassa ja meidän piti odotella kyytiä. Laivasta nousu ei mennyt ihan kuin stromsossa... meille oli varattu sama pieni lankku mitä tullessa, mutta nyt lankulla kuljettava matka oli melkein tuplaantunut ja lankku heilui ja keinui laivan mukana... Itse en suostunut lankkua pitkin kulkemaan, joten marssin kahden pikku veneen kautta portaille josta sitten pääsin kapuamaan kohti laivaa! Kunnialla siitäkin selvisin. Satamasta otimme sitten paikallisen bussin, johon sullouduimme koko poppoo tavaroiden kera ja suunnattin kohti ravintolaa. Matkattiin varmaan n. 10km ja meitä  oli 10 henkeä + miljoona nyssäkkää ja pussukkaa ja matkan teko maksoi 200thb. Eli ei järin kallis kuljetus,  naurettiin, että voitais ottaa se Hua Hiniin saakka, mutta päätettiin kuitenkin pysyä perussuunnitelmassa ja tyytyä minibussiin.

Reissu oli siis kaiken kaikkiaan hullun hauska! Kiitos kaikille matkassa olleille! Nyt on ihana olla taas kotona, reissussa on kiva käydä, mutta on se oma koti aina ihan super juttu reissun jälkeen. Nyt silmiä alkaa jo painamaan, pitkä päivä takana... huomenna lisää! Noon lap fondie!