tiistai 5. marraskuuta 2013

Aktiivista menoa

Toimintaa ja menoa tukka putkella. Aamu aloitettiin pyykkäämällä, Thep kun on niin neuroottinen ettei anna hyvälaatuisia vaatteita pesuloiden tuhottavaksi, joten hän ahkerasti käsipyykkää vaatteemme kotosalla. Minä puolestaan aloitin aamun hoitamalla loppuviikon mnibussikuljetuksia. Kävimme ottamassa kopiot kaikista tärkeistä dokumenteista, jotta tarvittaessa kopiot löytyvät allekirjoitettuna kotoa. Pyrokraattisessa maassa kun olemme, pitää pienempääkin asianhoitoa varten olla näyttää kaikki paperit passista talonkirjaan. Nyt on eri mukava kun ei tarvitse hetkeen lähteä kopioimaan yhtä puuttuvaa paperia, kaikista on parikymmentä kopiota valmiina.

Aamulla huristelimme skootterilla tekemään All Around Asia kylttejä. Kävimme myös pankissani, koska olin jälleen unohtanut pankkikorttini pinkoodin. Thaimaassa saa onneksi itse päättää pinkoodinsa, joten nyt lupaan muistaa uuden tunnukseni. Sain samalla uuden kortin ja nyt on komia kortti, kestää vingutella. Sattumalta törmäsin pankissa muutamaan potentiaaliseen asiakkaaseenkin, joten itse asianhoito jäi Thepin armoille. Söimme kevyen aamias-lounas yhdistelmän Market Village -ostoskeskuksessa, jonka jälkeen ajoimme vuorten halki Hua Hinin kaupungintalolle. Sain puhuttua sinkkupaperini takaisin omaan huostaani, joten on nyt kaikki dokumentit kasassa, mitä Bangkokin ministeriössä täytyy esittää ensi kerralla. Kävimme Fight Paradisella katsomassa Lucky koiraa, mutta hän oli lähtenyt lätkimään, kai on suuttunut kun väkisillä häntä olemme lääkinneet muutaman päivän ajan. Eiköhän se routa porsaan kotia aja, tai täällä kun ollaan paremminkin kuumuus ja katukoirat Luckyn kotia aja... Kävimme myös maallamme katsomassa kuinka omakotitalotonttimme jaksaa. Ei tarvitse nurmikon leikkuusta huolehtia, sillä maallamme laidunsi useampi kymmen lehmää. Siinä ne sitten seisoi ja tuijotti minua valkoista naista kun tunkeilin heidän apajilleen. Laitan tästä tapahtumasta kyllä teille kuvan.

Vierailimme iltapäivästä hammaslääkärissä, Thep tekee pihinä tilastotutkimusta, missä paikassa saa edukkaammaan juurihoidon. Itsepähän kärsii kivusta ja särystä. Anoimme myös Thepille tänään uutta vakuutusta, vuoden tapaturmavakuutus maksaa 2500 B (60 €) ja jos haluaa kaiken kattavan vakuutuksen sisältäen sairauksien hoidon hinta on 6000 B (145 €) per vuosi.

Tulimme kääntymään kotona ja lähdemme kohta kuvaamaan huoneiston, jonka otamme matkalaisille vuokralle. Upealla paikalla keskustan alueella sijaitseva studio suomalaisten suosimassa Tira Tiraa taloyhtiössä. Joten taas mennään, palaamme asiaan!

Tässä kaunis talotonttimme komeine pihveineen.

Tässä me ihmetellään toisiamme. Minä ja muut.

Anni

Home sweet home! kyllä kotiin on niin ihana palata. Ihana on olla reissussa ja matkailla, mutta reissun yksi parhaista hetkistä on kotiin paluu. Oma sänky, oma koti ja kaikki ihanat asiat kotona! Minun päiväni alkoi hyvin verkkaisesti. Hotelli huone piti luovuttaa klo.12.00 ja lähetystoon piti mennä 13.30. Luovuin huoneesta vähän aikaisemmin ja lähdin kaupungille kiertelemään. Päädyin markkinoille, josta tein ainakin omasta mielestäni todella hyviä loytojä. Nyt on taas muutama Vietnamin muisto hankittuna ja koristuksia kotiin laitettavaksi. Jos joskus oikesti saan sen virallisen kodin, niin sen sisustus jutut on kyllä jo ostettuna. Suomessa vanhempien luona on muutamia lamppuja, patsaita jne... odottamassa sitä minun omaa kotia.
Ennen viisumin noutoa kävin myos herkuttelemassa lounaan merkeissä Au Parc nimisessä kahvilassa, lähellä presidentin palatsia. Kiva viehättävä kahvila, hyvin suosittu lounas aikaan.

Lounaan jälkeen hyppäsin taksiin ja huristelin kohti lähetystoä. Viisumin nouto oli nopsa juttu, ehkä meni puoli minuuttia kun olin passi kourassa ja lähetyston ulkopuolella viisumia tarkistamassa! Lähetyston jälkeen huristelin hotellille hakemaan tavaroitani. Ja siitä suuntasin sitten kohti lentokenttää. Kentällä oli vähän turhankin ajoissa, mutta toisaalta hyvä niin. Koska taivaan täydeltä alkoi tulla vettä, juuri kun saavuin kentälle. Ei olisi ollut kiva olla kaupungilla seikkailemassa moisen kuuron aikana. Koko Saigon meni ihan harmaaksi ja kauhea tuuli ja vesisade paiskoi kaupungissa reilun tunnin ajan. Kone "kotiin" oli onneksi ajoissa myrskystä huolimatta ja Thaimaan päässä passintarkastus oli super nopea. 20 minuuttia koneen laskeutumisesta istuin jo taksissa matkalla kotiin! Matkalla yritin nukkua, mutta jotenkin odotin vaan niin kovasti kotiin paluuta, ettei unikaan tullut matkan aikana.

Huomenna on aika palata taas ruotuun ja aloittaa päivä aamulenkillä ja sen jälkeen katsella Annin kanssa mitä on seuraavaksi ohjelmassa :). Nyt suihkun kautta unten maille.. uni tulee ihan tarpeeseen! Noon lap fondie!